RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (KONTRUKTIVISME )
Tarikh/Hari: 22
Oktober 2012
Kelas: 5
Sarjana
Masa: 9.30-10.10
pagi
Bil Pelajar: 20
orang
M/Pelajaran: Pendidikan
Islam
Tajuk: Solat
Berjemaah
Sub Tajuk: 1.Tunjuk
cara solat berjemaah
2.Makmum
masbuq dan muafiq
3.Dua
kelebihan solat berjemaah
Objektif: Mengetahui
solat berjemaah berdasarkan perkara-perkara berkaitan
Hasil Pembelajaran: Di
akhir Pengajaran dan Pembelajaran murid dapat:
1. Melakukan cara solat
berjemaah
2. Menyebut maksud
makmum muafiq dan makmum masbuq
3. Menyatakan 2 kelebihan
solat berjemaah
Pengetahuan Sedia Ada: Murid
telah mempelajari kedudukan imam dan makmum
Konsep: Tuntutan
solat berjemaah
Bahan: Bahan
maujud,buku teks, carta,kad
Nilai: Bekerjasama,
Istiqamah
Kemahiran: menyenaraikan,
membuat perbandingan
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Pendahuluan
2 minit
|
Doa Belajar
|
Guru meminta murid membaca doa belajar
|
Murid membaca doa beramai-ramai
|
|
Mencetus Idea
5 minit
|
Pengenalan Tajuk (Solat Berjemaah)
|
*Guru memaparkan gambar sekumpulan semut sedang
mengangkat sisa makanan kedalam sarang.
*Guru bersoal jawab dengan murid.
1.Apakah aktiviti yang dilakukan oleh sekumpulan semut?
2.mengapa mereka mengangkat makanan beramai-ramai?
3.Apa yang akan berlaku apabila seekor semut sahaja
yang mengangkat makanan tersebut?
*Guru mencatat jawapan murid
*Guru merumus dan mengaitkan tajuk hari ini.
|
*Murid melihat dan berfikir.
*Murid memberi pelbagai jawapan berdasarkan pengetahuan
sedia ada mereka
|
Strategi:
Menggunakan gambar
Teknik:
Soal jawab
|
Menstruktur semula
10 minit
|
Tunjuk cara solat berjemaah.
|
*Guru meminta murid berada dalam kumpulan
*Guru memberi arahan cara melakukan solat berjemaah
|
*Murid melakukan mengikut arahan guru.
*Murid mendengar dengan teliti
*Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan
*Murid berbincang di dalam kumpulan
*Setiap kumpulan diminta menunjukkan cara solat
tersebut
|
Kaedah:
Simulasi/ penerangan
Strategi: menggunakan bahan maujud
Nilai: bekerjasama
|
Aplikasi Idea
15minit
|
Makmum masbuq dan makmum muafiq
|
*Guru meminta murid merujuk di dalam buku teks.
*Guru menyoal murid. Apakah pengertian makmum masbuk
dan makmum muafiq.
*Guru bersoal jawab bersama murid
|
*Murid membaca secara perlahan.
*Murid mendengar dengan teliti
*Murid menjawab soalan guru berdasarkan pengetahuan
sedia ada dan mengaplikasikan idea baru
*6 orang murid diminta tunjuk cara makmum masbuk dan
makmum muafiq
|
Kaedah: perbincangan/ simulasi
Strategi: menggunakan buku teks
Teknik : Bersoal jawab
|
Refleksi / Penutup
8minit
|
Dua kelebihan solat berjemaah
1.Dapat mengukuhkan persaudaraan sesama umat Islam.
2.Membantu menambah khusyuk dalam solat.
|
*Guru menyoal murid kelebihan solat berjemaah yang
telah dipelajari.
*Guru menunjukan carta kelebihan solat berjemaah
|
*Beberapa orang murid menjawab
*Murid memberi dengan pelbagai jawapan.
*Semua murid menyebut beramai-ramai.
|
Kaedah: perbincangan
Strategi: menggunakan carta
Teknik: Bersoal jawab
|
1) Contoh RPH pendidikan islam tahun 5
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh/Hari: 15 September 2012
Kelas: 5 Sarjana
Masa: 9.30-10.30 pagi
Bil Pelajar: 20 orang
M/Pelajaran: Pendidikan Islam
Tajuk: Solat Berjemaah
Sub Tajuk: 1.Takrif Solat Berjemaah
2.Syarat Sah Solat Berjemaah
3.Tiga Kelebihan Solat Berjemaah
Objektif: Di
akhir Pengajaran dan Pembelajaran murid dapat:
1. Menyatakan takrif
solat berjemaah
2. Menyatakan 3 daripada
5 syarat sah solat
3. Menyatakan 3
kelebihan solat berjemaah
Pengetahuan Sedia Ada: Murid
pernah menunaikan solat berjemaah di sekolah
Konsep: Tuntutan
solat berjemaah
Bahan: Komputer,
gambar solat berjemaah,buku teks, carta,kad
Nilai: Bekerjasama,
Istiqamah
Kemahiran: menyenaraikan,
membuat perbandingan
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Pendahuluan
2 minit
|
Doa Belajar
|
Guru meminta murid membaca doa belajar
|
Murid membaca doa beramai-ramai
|
|
Set Induksi
3 minit
|
Pengenalan Tajuk (Solat Berjemaah)
|
*Guru menayangkan gambar kepada murid.
(rujuk rajah 1)
*Guru menyoal murid. Apakah yang kamu lihat dan faham
dari gambar tersebut?
*Guru mengaitkan tajuk hari ini.
|
*Murid melihat dan menghayati gambar tersebut.
*Murid menjawab soalan guru secara individu dan kelas.
|
Teknik:
Soal jawab
Strategi:
Menggunakan audio
|
Langkah 1
6 minit
|
Pengertian solat berjemaah.
Solat yang dilakukan 2 orang atau lebih secara bersama
dengan diketuai oleh seorang imam dan disertai dengan niat berjemaah.
|
*Guru meminta murid membaca pengertian di dalam buku
teks.
*Guru menerangkan secara terperinci pengertian solat
berjemaah.
|
*Beberapa orang murid membaca secara individu dan murid
lain mendengar.
*Semua murid mendengar dengan teliti.
|
Strategi:
Menggunakan buku teks
Kaedah:
penerangan
|
Langkah 2
7minit
|
Syarat sah solat berjemaah
1.Niat ikut imam bagi makmum
2.Takbiratulihram makmum tidak mendahului
takbiratulihram imam
3.Makmum tidak mendahului dan tidak terlalu lambat
mengikut pergerakan imam.
4.Makmum mengetahui pergerakan imam.
5.Tiada sekatan atau penghalang antara makmum dan imam.
|
*Guru menunjukkan carta syarat sah solat berjemaah.
*Guru menyoal murid secara rawak.
1.Apakah syarat-syarat sah solat berjemaah.
*Guru mengulas jawapan murid
|
*Murid membaca beramai-ramai.
*Wakil daripada murid menjawab pertanyaan guru.
*Murid mendengar dan menyebut semula bersama guru.
|
Strategi:
Menggunakan carta
Teknik:
Bersoal jawab
|
Langkah 3
6minit
|
Tiga kelebihan Solat berjemaah
1.Mendapat pahala 27 kali ganda
2.Hidup diberkati Allah.
3.Berpeluang menambah ilmu
|
*Guru bersoal jawab bersama murid.
1.Sebutkan kelebihan solat berjemaah
*Guru merumuskan jawapan murid dan menyatakan 3
kelebihan solat berjemaah.
|
*Beberapa murid menjawab dengan pelbagai jawapan.
*Murid menyebut secara beramai-ramai.
|
Teknik:
Bersoal jawab
Kaedah:
Perbincangan
|
Langkah
4
6
minit
|
Soalan berkaitan tajuk
Penerapan nilai
Bekerjasama adalah sifat yang mulia
|
*Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid
*Guru menerangkan cara menjawab
|
*Murid menjawab secara individu
|
Strategi:
Menggunakan lembaran kerja
|
Teruskan usaha anda....
ReplyDeleteTq
Delete